SAS OCH JUMBOEPOKEN 1970–1990
Boken 747-B DEN STORA VIKINGEN är den första i sitt slag och berättar på 320 sidor historien om hur världens största passagerarflygplan kom till Skandinavien och blev SAS flaggskepp mellan 1971 och 1987. Boken beskriver även SAS utveckling före, under och efter jumboepoken med fokus på den interkontinentala trafiken.
Hösten 2023 var 747-B DEN STORA VIKINGEN en av fem titlar som nominerades till ÅRETS SVENSKA FLYGBOK vid FLIT, Flyglitteraturträffen, i Linköping. Därtill var boken en av tre nominerade till ÅRETS NORSKE FLYBOK vid det flyglitterära seminariet Fly & Bok i Oslo. Vid båda tillfällena rönte boken stor uppskattning.
Som många läsare märkt, och uppskattar, så är 747-B DEN STORA VIKINGEN inte en bok av klassiskt flyghistoriskt snitt där tekniken tar all plats. Min bok är en flyg-, rese- och samhällshistorisk berättelse om hur efterkrigstidens ekonomiska utveckling gav fler människor möjlighet att resa längre med större flygplan. För Skandinaviens del innebar det att SAS verksamhet växte, både i organisation och flygplansflotta. Boeing 747 var ett av verktygen som besvarade efterfrågan och SAS köp av de sex flygplanen som under sexton år ingick i flottan var en konsekvens av denna utveckling. Undertiteln DEN STORA VIKINGEN syftar inte bara på SAS största flygplan, utan även på flygbolaget som under 1970- och 80-talen nådde framgångar som varken förr eller senare överträffats.
747-B DEN STORA VIKINGEN ges ut av Trafik-Nostalgiska Förlaget och presenterades i SAS före detta huvudkontor, numera Best Western Sthlm Bromma Hotel, på Bromma flygplats, den 10 september 2022. Den kom samtidigt ut i bokhandeln och har sedan dess varit en bästsäljare hos bl a Adlibris, Bokus och Amazon i Sverige samt i övriga Norden. Boken har nått mycket stora framgångar och mött en popularitet som överstigit alla förväntningar.
Boken bygger på unikt material ur flera arkiv och är rikt illustrerad med fotografier, trycksaker och annonser i en kombination som många läsare uttryckt särskild uppskattning över. Exempel på innehållet visas nedan.
747-B DEN STORA VIKINGEN är min debutbok och den första upplagan är när dessa rader skrivs snart slutsåld.
Produktinformation
ISBN | 978-9189243125 |
Förlag | Trafik-Nostalgiska Förlaget, Stockholm, september 2022 |
Antal sidor | 320 |
Vikt | 1.6 kg |
Språk | svenska |
Författare | Hans Jakobsson |
Layout | Klaus Matthiesen |
Bokomslag
Samtliga bilder är klickbara för visning i större format.
Kapitelindelning och -innehåll
Samtliga bilder är klickbara för visning i större format.
Innehållsförteckning
Boken omfattar sexton kapitel över 320 sidor.
1. Introduktion till luftens drottning
Presentation av The Boeing Company, och tillkomsten av Boeing 747 samt Pan American Airways betydelse för det kommersiella flygets utveckling.
2. Kampen om Nordatlanten
1919-1967. Strävan efter en flyglinje till New York ledde till grundandet av SAS 1946 och början på en framgångssaga som tog fart på 1950- och 60-talen.
3. SAS köper Boeing 747
1967-1971. Varför köpte SAS världens största flygplan trots tveksamt underlag? Swissairs påtryckningar ledde till många utredningar.
4. Huge är störst
1971-1975. Allt blev större när den flygande Amerikabåten kom till Skandinavien och SAS förvandling från flygbolag till resekoncern inleddes.
5. Kalla mig Magnus
1976-1980. Magnus betyder stor och namnet var utmärkt för flottans nyaste flygplan. Det beskrev även SAS framtidsplaner.
6. Världens bästa flygbolag
1981-1984. När Jan Carlzon klev ombord förvandlades SAS i grunden. Jumbon blev överflödig och flera flygplan hyrdes ut.
7. Jumboepokens slut
1985-1988. Trots SAS framgångar var lönsamheten dålig på långlinjerna. Ett efter ett lämnade 747-flygplanen flottan i ett led att rädda trafiken.
8. Interkontinental epilog
1989-2019. Efter jumboepokens slut satsade SAS på fler långlinjer med mindre flygplan. Strategin fungerade även på en avreglerad marknad.
9. Den stora vikingen är tillbaka
1996-1999. På 1990-talet gick SAS fraktverksamhet så bra att Huge Viking gjorde comeback i flottan i några år.
10. Skandinaviens största charterflyg
1971-1987. Redan från början var avsikten att SAS 747-flygplan skulle användas i chartertrafik på helgerna. Scanair blev på flera sätt Skandinaviens största charterbolag.
11. SAS identitet och dekor
Om tillkomsten av SAS varumärke, strategin bakom och förändringarna under jumboepoken då drakhuvudet ersattes av färgstarka band.
12. Kultur
Jumbon var en kulturrevolution och SAS-maskiner medverkade i film och musik. De hade till och med huvudrollen i en samnordisk tv-serie!
13. Modeller
Genom åren var SAS 747-flotta vanligt förekommande i mindre skala. Kapitlet presenterar jumbon i modellform från skala 1/600 till 1/25.
14. Individhistorik
Fullständig och detaljerad historik över varje flygplansindivid som ingått i SAS-flottan mellan 1971 och 1999, inklusive inhyrda maskiner.
15. Teknisk dokumentation
Exempel på sidor ur SAS flygmanualer för Boeing 747 samt en komplett checklista.
Exempel på innehåll
Samtliga bilder är klickbara för visning i större format.
Ur kapitel 2 Kampen om Nordatlanten:
Flygtrafikens kraftiga tillväxt under 1960-talet ur skandinaviskt perspektiv.
Ur kapitel 5 Kalla mig Magnus:
Fullständig artikel om leveransen ur personaltidningen Inside SAS från 1977.
Ur kapitel 6 Världens bästa flygbolag:
Vid sidan om berättelsen om SAS 747-flygplan beskrivs även flygbolagets allmänna utveckling genom åren.
Ur kapitel 6 Världens bästa flygbolag:
Trycksaker och annonser är ett värdefullt bidrag till bokens fotografier. De flesta har aldrig tidigare publicerats.
Ur kapitel 10 Skandinaviens största charterflyg:
Bilder från personliga fotoalbum tillsammans med reklammaterial.
Ur kapitel 11 SAS identitet och dekor:
Trycksaker och unikt material ur SAS Museets digra arkivsamlingar visas genomgående i boken.
Ur kapitel 13 Modeller:
Detaljerad information om modellbygge av SAS Boeing 747 publiceras för första gången.
Informationsblad
Informationsblad, svenska
Information sheet, English